Kopa-telat monipuolisessa käytössä

Kopa -kantavat telat ovat vakiovaruste Koneurakointi Kylliäinen Oy:n metsäkoneissa. Lue yrittäjä Jarko Kylliäisen haastattelu.

Metsäalan Ammattilehden haastattelussa syksyllä 2021 yrittäjä Jarko Kylliäinen sanoi mm., että ”Kyllä meille KOPAt ovat melko lailla yleistelat, joilla ajetaan suokohteissa ja kantavillakin mailla, sillä ne säästävät maastoa eikä jälkiä jää läheskään niin paljon kuin kapulateloilla, mikä on tärkeä asia metsänomistajille ja kaupunkikohteissa liikuttaessa. Myös kuljettajat tykkäävät ajaa niillä, koska koneesta tulee vakaampi ja tasaisemmin kulkeva.” Lue koko juttu telojen käyttökokemuksista Lappeenrannan seudulla!

Metsäalan Ammattilehden 3/21 juttu Kopa-teloista pdf-tiedostona >>

Kantavilla teloilla hyvätkin koneet muuttuu paremmiksi

Nykyaikaisista metsäkoneista saadaan paras tehokkuus irti oikeanlaisilla telavalinnoilla. Lappeenrantalainen Koneurakointi Kylliäinen Oy on todennut kantavat KOPA-telat ylivertaisiksi pehmeillä mailla ja ne soveltuvat myös yleiskäyttöön tuoden ajomukavuutta metsäkoneille maastoa säästäen.

Kylliäisen veljekset Jarko, Aki ja Mika perustivat nimeään kantavan koneurakointiyrityksen vuonna 2001, joten nyt on meneillään 20. juhlavuosi. - Toimimme jo sitä ennen pitkään alalla, joten kokemusta meillä on metsäkonetöistä yli 30 vuoden ajalta. Koneurakointi Kylliäinen on toimintansa alusta saakka urakoinut puuta Metsä Groupille ja hyvä yhteistyö jatkuu tänäkin päivänä; olemme alueyrittäjänä tässä Lappeenrannan kulmilla. Oman kaluston lisäksi puuta korjaa kahden kumppaniyrittäjän koneet, kertoilee Jarko Kylliäinen.

Monipuolista korjuuta

Puuta korjataan tällä hetkellä viidellä harvesterilla ja kuudella kuormatraktorilla, mitkä siirtyvät leimikolta toiselle ritiläautolla. Lisäksi tehdään metsänparannustöitä kaivukoneilla ja huolletaan myös muiden kone- ja kuljetusalan yritysten kalustoa Lappeenrannan hallilla JAM Korjaamon nimissä. - Vähensimme joku aika sitten yhden ketjun mutta nyt tuntuu että töitä olisi taas enemmänkin mitä ehditään tehdä. Urakoimme yhä enemmän puuta kaupunkialueilta ja muista erikoiskohteista, mikä asettaa omat vaatimuksensa käytössä olevalle kalustolle sekä henkilökunnan palveluasenteelle, toteaa Kylliäinen.

Koneet valitaan kohteen mukaan

Metsäkonekalusto muodostuu John Deeren ja Ponssen koneista. - Vihreät harvesterit ovat 1070G, 1070E ja 1470GE malleja ja ajokoneet 1210G ja 1510G malleja. Kelta-mustia Scorpion harvestereita on käytössä kaksi ja ajokoneina Wisent ja Elephant. Koneita löytyy siis laajasti eri kokoisia ja pyrimme aina optimoimaan jokaiselle leimikolle parhaiten sopivan kaluston, oltiin sitten järeällä päätehakkuulla, ensiharvennuksella tai tonttipuita korjaamassa. Uusimme konekantaa tasaiseen tahtiin, mikä takaa niiden tuottavuuden ja ammattikuljettajille parhaat vehkeet. Nyt alkusyksyn aikana otimme käyttöön uuden John Deere 1070G harvesterin IBC-kärkiohjauksella ja harvennuksille sopivalla H212-kouralla sekä 1210G ajokoneen IBC-kärkiohjauksella, kertoilee Kylliäinen.

Koneurakointi Kylliäinen Oy:n Jarko Kylliäinen (oik.) keskusteli kantavien KOPA-telojen hyvistä ominaisuuksista Koneosapalvelu Oy:n Marko Alirannan kanssa, joka kertoi että tehokkaan tuotannon ansiosta telojen toimitusajat on pystytty pitämään parissa kolmessa viikossa.

KOPA-telat kehittyneet vieläkin paremmiksi

Koneosapalvelu Oy:n vuoden 2016 FinnMetkossa lanseeramista kantavista KOPA -teloista Koneurakointi Kylliäisellä on paljon kokemusta. - Itse asiassa meillä oli ajossa ensimmäisiä proto-malleja ja ne vakuuttivat ominaisuuksillaan jo tuotekehitysvaiheessa. Koneosapalvelu saikin kehitettyä telat nopeasti sarjatuotantoon sillä niissä oli uudenlaista ideaa järkevästi toteutettuna. Tuotekehitys ei kuitenkaan pysähtynyt siihen vaan teloja on hiottu koko ajan vieläkin paremmiksi mistä esimerkkinä lappujen reunan pyöristys, pidemmän malliset ohjurit ja uudenlaiset hokit. Ja kun telat ovat pyörineet vuosikausia tuhansia tunteja koneiden alla haastavissa olosuhteissa niin myös niiden kestävyys on vakuuttanut, ilmoittaa Kylliäinen.

Koneiden vakiovaruste

Tällä hetkellä kantavat KOPA-telat löytyy kaikista Koneurakointi Kylliäisen ajokoneista takateliltä sekä useassa koneesta myös etuteliltä. John Deeren 6-pyöräisistä harvestereissa KOPAt ovat takatelillä ja 8-pyöräisissä Ponsse Scorpion harvestereissa sekä etu- että takatelillä. - Kaikki KOPA-telamme ovat tähän asti leveydeltään 900 millisiä. mikä riittää kantamaan koneita hyvin pehmeissäkin paikoissa. Nyt uuteen 1070G harvesteriin otimme eteen 800 milliset KOPAt, sillä halusimme koneesta mahdollisimman kapean harvennuksille, sanoo Kylliäinen.

Kantavat telat sopii monipuoliseen käyttöön

Vaikka kantavat KOPA-telat on alun perin tarkoitettu pehmeiden maiden puunkorjuuseen, niin ne ovat osoittautuneet hyvin soveltuviksi myös monenlaisiin muihin korjuuolosuhteisiin. - Kyllä meille KOPAt ovat melko lailla yleistelat, joilla ajetaan suokohteissa ja kantavillakin mailla, sillä ne säästävät maastoa eikä jälkiä jää läheskään niin paljon kuin kapulateloilla, mikä on tärkeä asia metsänomistajille ja kaupunkikohteissa liikuttaessa. Myös kuljettajat tykkäävät ajaa niillä, koska koneesta tulee vakaampi ja tasaisemmin kulkeva. Olemme ajaneet KOPA-teloilla myös läpi talven, mutta järkeä käyttäen, sillä tasaisen leveän telalalapun sisäpuolelle märkä lumi ja vesi jäätyy helposti, jolloin tela alkaa kiristämään itseään. Eli sellaisissa olosuhteissa lappuja pitää putsailla mutta muuten telat toimivat hyvin talvellakin, sanoo Jarko Kylliäinen.

 Jutun teksti ja kuvat: Janne Jokela / Metsäalan Ammattilehti